تلاش «گشت ارشاد ۳» برای اکران قبل از جشنواره فیلم فجر/سعید سهیلی با چه واکنشی از سوی مخاطب روبرو میشود؟
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۴۷۹۸۲
طی سالهای گذشته تجربه ثابت کرده است که فیلمهای موفقی که در فصل اول بسیار با استقبال مخاطب مواجه بودهاند اما در بیشتر مواقع در فصل دوم و سوم با شکست مواجه میشوند.
خبرگزاری میزان - فیلم «گشت ارشاد ۳» به کارگردانی سعید سهیلی آماده نمایش شده و پروانه نمایش آن توسط وزارت ارشاد صادر شد. سازندگان فیلم قصد دارند با توجه به روند واکسیناسیون و احتمال بازگشایی کامل سالنهای سینما در ماههای آینده، فیلم گشت ارشاد ۳ را قبل از برگزاری جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه اکران کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فیلم سینمایی «گشت ارشاد» در سال ۹۱ و «گشت ارشاد ۲» در سال ۹۵ ساخته شد و هردو فیلم در گیشه با استقبال خوب مخاطبان همراه شدند اما باید دید این فیلم سینمایی در فصل سوم خود با استقبال مخاطبان مواجه خواهد شد یا نه.
طی سالهای گذشته تجربه ثابت کرده است که فیلمهای موفقی که در فصل اول بسیار با استقبال مخاطب مواجه بودهاند اما در بیشتر مواقع در فصل دوم و سوم با شکست مواجه میشوند اما برای بررسی این موضوع پیرامون «گشت ارشاد ۳» در ادامه با هم مراحل و نحوه ساخت جدیدترین اثر سعید سهیلی را مرور میکنیم.
تیر ماه سال ۹۹ بود که انتشار عکس «بهنام بانی» به عنوان بازیگر فیلم سینمایی «گشت ارشاد ۳» با واکنشهای متفاوت و زیادی روبرو شد، البته اکثریت این واکنشها نقدهای تندی از سوی اهالی سینما و منتقدین بوده است.
بسیاری از منتقدین درباره عدم حضور بازیگران زبده و کاربلد تئاتر و همچنین وجود نسل جوان و قدرتمندی میگفتند که میتوانست به دور از سینمای گیشه زده امروز حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد، عدهای هم حضور «بهنام بانی» را عجیب نداستند و کارنامه کاری کارگردان را دلیل اصلی این انتخاب تعریف کردند.
«سعید سهیلی» در اولین گام در صفحه مجازی خود به انتشار تصویر بهنام بانی پرداخت و حدس اینکه این بازیگر چه شخصیتی است را به مخاطبان سپرد، اما در همان دقایق ابتدایی با حجم بالایی از نظرات منفی مواجه شد، اما وی در دو اثر قبلی هم نشان داده که هدفش از ساخت آثاری همچون گشت ارشاد کیفیت نیست و بیشتر گیشه را پیش نظر دارد.
پس از این حواشی بود که عکس تازهای از فیلم سینمایی «گشت ارشاد ۳» منتشر شد که در این عکس ساعد سهیلی و پولاد کیمیایی با ماسکهایی در تصویر مشاهده میشوند که یادآور شوخی قدیمی نسخه اول این فیلم است، اتفاقی که نشان میدهد کارگردان بیش از پرداختن به یک فیلمنامه خوب باز هم در راه تبلیغات عامه پسند پا گذاشته است.
جنجالهای ابتدایی بر سر نسخه اول گشت ارشاد از این فیلم اثری تاثیرگذار را در اذهان ساخته بود، اما بعد از اکران مشخص شد که اثر با اشاره سطحی به موضوع بیشتر در جریان ساخت یک کمدی سردستی پرداخته است. نسخه دوم، اما از لحاظ کیفیت مخصوصا در گروه بازیگران به نوعی با چندین پله سقوط به مخاطب عرضه شد.
حضور کاراکترهای بی معنا، بی هدف و بازی بسیار بد بازیگران زن این فیلم نشان میداد که «گشت ارشاد ۲» هم بسیار سریع و بدون تامل خاصی ساخته شده است، در حدی که کارگردان فرصت پرداختن به مسئلههای ساده را نداشته و از آن سو بازیگران زن این فیلم حتی زحمت جستجوی شیوه صحیح دست گرفتن ساز را از اینترنت به خود نداده بودند.
حال نسخه سوم گشت ارشاد پروانه نمایش گرفته است، اثری که از همان ابتدا نشان داد باز هم به دنبال جنجالهای گیشه محور است، عکسهای منتشر شده از این فیلم نشان میدهد که علنا کارگردان حرف تازهای برای گفتن ندارد و صرفا میخواهد با چنگ زدن به نسخه اول بار دیگر گیشه خود را تامین کند.
در هر صورت کارنامه سهیلی طی سالهای گذشته کاملا خالی از آثار با کیفیت است، وی کاملا به سینمای بدنه و گیشه وصل شده و دیگر خبری از ساخت آثاری همچون «مردی از جنس بلور» نیست، کارگردانی که طی ۱۰ سال گذشته کارنامه خود را به آثاری همچون «چارچنگولی»، «ژن خوک» و «چهارانگشتی» پیوند زده است.
بازیگران «گشت ارشاد ۳» عبارتند از ساعد سهیلی، پولاد کیمیایی، بهنام بانی، میرطاهر مظلومی، نازنین کیوانی، مبینا رحمتی، اسدالله منجزی، امیر محاسبتی، اشکان عقیلی، مهدی دانایی مقدم، با معرفی علیرضا خواجه نیا و با هنرمندی امیر جعفری.
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار سینما پروانه نمایشمنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اینجا اخبار سینما پروانه نمایش فیلم سینمایی گشت ارشاد ۳ بهنام بانی سعید سهیلی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۴۷۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نسبت ما با فضای مجازی چگونه است؟ / تلاش «شبکه» برای ایجاد پرسش
امید طهرانی تهیه کننده مجموعه مستند «شبکه» در رابطه با شکلگیری ایده ساخت و انتخاب سوژه این مستند به خبرنگار مهر گفت: شبکه سه در رابطه با فضای مجازی قصد تولید یک مستند را داشت از همین رو با برگزاری چند جلسه با رویکردهای شبکه آشنا و در نهایت به تفاهم رسیدیم. خودم هم قبلا در این زمینه مطالعه و فعالیت هایی داشتم و با برگزاری مجموعه جلساتی با پژوهشگران، درختواره موضوعات را طراحی کردیم و پس از تلفیق موضوعات با یکدیگر به ۹ عنوان کلی برای تولید رسیدیم.
وی با اشاره به اینکه اکثر فعالیت های مرتبط با علوم انسانی، پیوست فضای مجازی دارد، مطرح کرد: اهمیت فضای مجازی و این سوژه با توجه به اینکه مساله روز جهان به شمار میرود برای همه محسوس است. عمدتا فعالیت های ما با فضای مجازی مرتبط است و تبیین و تعریف جامع از فضای مجازی مساله ای جدی است که در این مستند تلاش کردیم از دریچه همین مساله به تعریف و تبیین ابعاد مختلف فضای مجازی بپردازیم.
یک مستند کارشناسی با بیش از ۹ ماه پژوهش
این تهیه کننده مستند با اشاره به اینکه مجموعه مستند «شبکه» شامل ۹ قسمت میشود، گفت: این مستند در ۲ فاز تولید شده است، فاز اول شامل ۵ قسمت در سال ۱۴۰۱ و فاز دوم شامل ۴ قسمت در سال ۱۴۰۲ تولید شده است. تولید این مستند فرآیند پژوهشی قابل توجهی داشته است و ۶ ماه برای تولید ۵ قسمت اول و ۳ ماه برای تولید ۴ قسمت دوم پژوهش انجام شده است. همچنین در این مدت با پژوهشگران مختلف و مراکز تخصصی مختلف که در این زمینه فعالیت میکنند جلسه برگزار کرده و نکات آن ها را گردآوری کردیم. همچنین در قالب پیش مصاحبه و مشورت حدود ۸۰ جلسه کارشناسی داشتیم تا به لیستی ۲۵ نفره برای مصاحبه رسیدیم که در نهایت به واسطه محدودیت ها با ۱۸ نفر مصاحبه انجام دادیم.
وی در رابطه با موضوعات مستند، عنوان کرد: قسمت اول با موضوع «قدرت و فضای مجازی» آغاز میشود که نقش فناوری و شبکه بر مفهوم قدرت را مورد توجه قرار میدهد، این موضوع در قسمت های دیگر نیز مورد بررسی قرار گرفته است و نسبت فناوری و شبکه با اقتصاد، ارتباطات، هویت، سرگرمی، خانواده، هوش مصنوعی و حکمرانی در سایر قسمت ها مورد بررسی واقع شده است. تلاش ما بر این بوده هر موضوع را از دریچه تخصصی آن موضوع در کنار ادعاهای فضای مجازی در رابطه با آن موضوع بررسی کنیم. مثلا مفهوم ارتباطات به صورت تخصصی در کنار ادعای فضای مجازی مبنی بر گسترش ارتباطات توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گرفته است و نتیجه این بررسی ها به عنوان جمع بندی در یک قسمت از مجموعه ارایه شده است.
بی رحمی در قبال یک روایت جذاب و پرزحمت
طهرانی با یادآوری اینکه جمع بندی را در قالب روایت ارایه کرده اند، راجع به جنس روایت این مستند گفت: به غیر از یک قسمت، همه قسمت ها یک شخصیت دارند که راوی داستان است. حضور این راوی برای بهتر شدن قصه ساخته و پرداخته شده نویسنده آن قسمت است البته تمام موارد عنوان شده توسط این شخصیت مبنای پژوهشی دارد. تلاش کردیم روایت اول شخص داشته باشیم چرا که مخاطب ارتباط بهتری با آن برقرار میکند.
وی در رابطه با چالشهای تولید این مستند، ضمن گلایه از بودجه پایینی که برای تولید این مستند در اختیارشان قرار گرفته است، مطرح کرد: خلق روایت و طراحی کاراکتری که متناسب با موضوع هر قسمت باشد و بتوانیم موضوع را از زبان او روایت کنیم کار پرچالش و سختی بود به عنوان مثال برای یک قسمت ۱۲ بار متن را بازنویسی کردیم و در قسمت هایی ۳ یا ۴ مرتبه متن مینوشتیم اما خوب نمیشد و بعضا جلسات چند ساعته داشتیم تا شخصیت جدیدی طراحی کنیم. برای ما خیلی مهم بود که روایت قصه گو بوده و برای مخاطب جذاب باشد.
وی با گلایه از نبود توجه کافی به جذابیت روایت در آنتن سیما، گفت: به نظر میرسد این مستند به صورتی که شایسته آن است مورد توجه قرار نگرفت و صرفا به عنوان یک برنامه برای پرکردن کنداکتور به آن نگاه شد در حالی که پخش این مستند در مراکز تخصصی مورد اقبال این محافل قرار گرفته و بحث و گفتوگوهای کارشناسی را به دنبال داشته است. همچنین نبود توجه به تولید مستند داستانگو برای مخاطب منجر به دلسردی ما شده و از مدل برخورد آنتن با اینگونه مستندها ناامید و دلخور شدیم.
مخاطب تصمیم میگیرد فضای مجازی چه آوردهای برایش دارد
طهرانی با اشاره به زمان و انرژی زیادی که صرف ضبط مصاحبهها شده است، گفت: بیشترین فشار روی گروه در وهله اول بحث فشار مالی بود، بعد از آن تولید روایت، کار پرچالشی بود و با گذر از چالشهای ضبط و مصاحبه، در زمینه های تصویربرداری و تدوین چالش قابل توجهی نداشتیم و کارها به خوبی انجام شد.
این مستندساز در پایان درباره دیگر ویژگی این مجموعه گفت: مجموعه مستند «شبکه» تلاشی است برای ایجاد پرسش و سوال در مخاطب که مجدد به ریشه های فناوری و ابزاری که در دست ما است، فکر کند و ببیند این فناوری به ما چه میدهد و از ما چه میگیرد. فضای مجازی هم مشابه هر فناوری دیگری پروتکل رفتاری مختص خود را دارد و سرویس هایی به ما ارایه میدهد و چیزهایی از ما میگیرد لذا باید توجه کنیم چه چیزهایی از ما میگیرد و چیزهایی که به ما میدهد چه کمکی به زندگی ما میکند. تلاش ما بر این بوده مخاطب با این مسایل آشنا شده و خود نسبت به این موارد و استفاده از این ابزار تصمیم بگیرد.
کد خبر 6093842 سید امیر شایان حقیقی